Sunday, May 6, 2007

Pedoman seorang Guru

Rasullullah saw pernah bersabda, ‘ Sesungguhnya Allah akan bertanya setiap penggembala tentang gembalaannya, apakah ia menjaga ataupun mensia-siakannya.’ Dari ayat di atas sudah jelas menunjukkan tentang tanggungjawab dan amanah Allah terhadap para pendidik memang besar dan setiap satunya akan dihitung di akhirat kelak. Membicarakan tentang tanggungjawab pendidik memang tidak akan habis-habis selagi kita sedari bahawa perlunya perubahan dan anjakan paradigma minda pendidik-pendidik kita ke satu matlamat murni baik berkaitan dengan iman, moral, mental, fizikal, spiritual ataupun sosial.

Sememang tidak dapat tidak, para pendidik harus sedar mereka mempunyai peranan besar dalam lapangan pendidikan bagi membentuk perkembangan anak bangsa. Sebagaimana besarnya tanggungjawab petani menyemai, membaja dan menyiram tanamannya dan mampu tersenyum puas dengan kerindangan hasilnya, begitu juga para pendidik akan berasa gembira sebening mata ketika melihat anak-anak bangsanya berjalan melata di atas bumi bagaikan malaikat-malaikat yang terpancar roh ketinggian peribadi dan keunggulan minda. Namun begitu menyedihkan jiwa seorang pendidik merintis, menanggis pilu, apabila melihat kelibat anak bangsanya yang melintas seolah-olah mayat hidup yang berjalan tanpa arah, tingkahlaku bagai bukan manusia, tutur bicara dan adab sopan terkubur entah di mana. Inikah penghuni dunia yang kita inginkan sebagai warisan akan datang?

Kesan dan implikasi pendidikan amat besar pengaruhnya kepada bangsa, agama dan Negara. Sama ada para pendidik sedar ataupun tidak peneraju dunia akan datang lahirnya dari sumbangan pendidik menjalankan tanggungjawabnya dengan sebaik mungkin semata-mata untuk melihat satu kesinambungan bangsa yang lebih berjaya, berdaya maju dan berkembang dari semua aspek kehidupan berlandaskan jalan yang benar-benar sempurna. Memang tidak diragukan bahawa ada pendidik yang sedar, namun apakah cukup bagi seorang pendidik hanya menunaikan tanggungjawab dan kewajipan mengajar semata-mata dan kemudian bersantai dengan pendapatan sebagai seorang buruh yang menerima upahnya setelah penat berkerja. Ataupun sudah bersedia dengan senjata-senjata melalui kaedah-kaedah pengajaran yang lebih efektif dalam mencari kesempurnaan diri sebagai pendidik sejati.

Sistem pendidikan kita telah mengorak langkah jauh dalam membangunkan prasarana, teknologi dan kaedah yang pelbagai bagi meransang dan mengembangkan kreativiti pendidik dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun demikian, kecanggihan teknologi dan infrastruktur semata-mata tidak mencukupi jika kesedaran para pendidik tentang peranan mereka terlalu tipis. Satu-satunya asas yang perlu diketahui dan disedari oleh para pendidik adalah pengaruh sahsiah, tingkahlaku dan perawakan pendidik merupakan kesan paling tinggi mempengaruhi perkembangan pelajar. Pendidik sebagai ’role model’ adalah kaedah paling berkesan dan sangat diyakini dalam mempersiapkan anak didik mereka dengan pembentukan moral, spiritual dan sosial. Ini adalah kerana pendidik adalah contoh terbaik pada pandangan pelajar yang akan ditiru dalam setiap tindak tanduknya, sopan santunnya, sama ada disedari ataupun tidak, bahkan telah terpahat dalam jiwa dan perasaan anak didik tentang perilaku pendidik tersebut. Baik dari segi perbuatan, ucapan, sama ada material atau spiritual.

Pendidik sebagai ’role model’ sebenarnya menjadi faktor utama dalam menentukan baik buruknya anak didik mereka. Jika pendidik jujur, boleh dipercayai, berakhlak mulia, berani menentang kemungkaran, maka jiwa anak didiknya akan tumbuh kejujuran, tertanam kemuliaan pekerti dan menentang kejahatan. Dan jika pendidik bercakap bohong, khianat, durhaka dan mempamerkan akhlak yang bertentangan, maka anak didiknya akan menjadi pembohong, pengkhianat dan hina.

Anak didik, bagaimana kuat usaha yang dilakukan untuk membawa mereka ke arah kebaikan, bagaimana sucinya fitrah mereka, ia tidak mampu memenuhi prinsip-prinsip kebaikan yang para pendidik tanamkan selagi mereka tidak melihat pendidik itu sendiri menerajui tauladan nilai-nilai moral yang tinggi. Memang sekali pandang nampak mudah bagi para pendidik mengajar anak didiknya dengan pelbagai kaedah pendidikan, namun pada hakikatnya sukar bagi mereka untuk melaksananya ketika melihat orang yang membimbing mereka, yang memberi arahan kepada mereka tidak mengamalkannya dan tidak menerapkan prinsip-prinsip yang diajar dalam diri mereka dahulu sebagai seorang pendidik.

Berpandukan semua ini, pernah seorang penyair melontarkan kecaman yang pedas terhadap para pendidik yang tindak tanduknya bertentangan dengan apa yang diajar kepada anak didiknya, antara bait-bait syair tersebut adalah :
Wahai orang yang mengajar orang lain
Kenapa engkau tidak juga mengajar dirimu sendiri
Engkau terangkan mereka dengan bermacam ubat
Bagi menyembuhkan mereka dari penyakit
Sedangkan engkau sendiri ditimpa penyakit
Ubatilah dirimu dahulu
Lalu cegahlah agar tidak menular kepada orang lain
Dengan demikian engkau adalah orang yang bijaksana
Maka apa yang ajarkan akan mereka terima
Dan ikuti.
Ilmu yang engkau turunkan
Akan memberi manfaat bagi mereka.

Dalam menutup tirai bicara kali ini, renungilah kecaman Al-Quran kepada orang yang perilakunya tidak seperti apa yang diucapkan :

’ Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu perbuat ? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan’ (Q.S 61: 2-3)

’ Mengapa kamu suruh orang lain mengerjakan kebajikan/kebaktian, sedang kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca al kitab? Maka tidakkah kamu berfikir? ’ (Q.S. 2:44)

1 comments:

Unikversiti said...

Salam alaikum

Tugas guru mmg makin berat skrg kan? Yang ambe nampak dari kenalan2 ambe, rata2 kalau bole nak mengajo kat sekolah rendah. Psl gaji pn sama ngan sekolah menengah pastu x berisiko sangat mcm sesetengah sekolah tu, dengan keganasan pelajar2 isy7.

pape pn ujian belaka tuu, dan semoga keadaan itu semakin pulih dan pelajar2 semakin reti bhs sket hehe, aamin

:)